Rovné linie na oceněných střechách

Rovné linie na oceněných střechách

Ploché tašky ve velkém i malém formátu

V současnosti ke každému návrhu projektanta nacházíme vhodnou alternativu v sortimentu keramických střešních krytin: na historických budovách se nacházejí nejrůznější verze klasických bobrovek, na budovách s moderní architekturou jsou modely s rovným řezem a hladkým povrchem.

Příkladem toho, že různé typy keramických tašek používají rádi i architekti, je to, že na soutěži architektů CREATON v roce 2015 se dostalo na stůl poroty více projektů s taškami Domino a taškou Róna patřící do rodiny drážkových tašek.

Při obnově budapešťské vily a doplnění o moderního nástroje, architekti László Benczúr ml. a Miklós Weichinger paralelně se zachováním původních hodnot budovy použili břidlicově šedou tašku DOMINO s engobou NUANCE. Z důvodu umístění budovy projektanti s touhle prací získali 3. místo, a při zachování původních forem pracovali na doplnění budovy o dnešní materiály a o styl dnešní architektury. K tomu si vybrali jeden z nejoblíbenějších modelů moderních rekonstrukcí budov, tašku DOMINO s plochým tvarem a rovným řezem.

Ražená taška CREATON DOMINO je jedním z nejoblíbenějších materiálů, které mají za výsledek jednoduchý vzhled střechy, která svoji formou podle některých připomíná náladu moderních břidlicových střech a podle jiných podobnou strukturu dřevěné šindelové střechy.

8

Zajímavostí je, že na druhém místě soutěže se umístila také rekonstrukce budovy, u které architekti použili maďarskou tašku Róna patřící do rodiny velkoformátových ražených tašek, jako je model DOMINO. Jak DOMINO, tak i taška Róna, vyplývající z její formy, je v okruhu architektů nejoblíbenější v šedém a černém barevném provedení. Zároveň jsme viděli mnoho pěkných příkladů i na jejich použití v přírodní červené barvě, jako již v několikaleté historii soutěže architektů CREATON.

Rovné linie na vítězných fasádách!

V roce 2014 například architekt Zoltán Karlovecz, v památkovém prostředí města Pécs zvláštním způsobem aplikoval velkoformátovou tašku DOMINO, kdy na 5 bytovém činžáku postaveném na malé ploše, přechází taška na fasádu. Při projektování bylo jednoznačné, že je potřebná taška, kterou je možné ukládat tak, aby se na fasádě nevytvořil vzor cihlových spojů. Z tašek nemohla být použita proto taková, která má vyhraněný vzor. Z toho důvodu byla vybrána taška DOMINO s hladkým povrchem, v přírodní červené barvě, která po čase přirozeně zestárne, což má za následek požadovaný estetický vzhled.

1

Zkombinování starých a nových s keramikou

I na druhé vítězné budově aktuální soutěže nacházíme tašku Róna v přírodní červené barvě. Obytná budova postavená v 60-tých letech 19. století, na jejíž rekonstrukci byli vybráni László Kalmár a Zsolt Zsuffa, se nachází na území Budapešti patřící do světového dědictví. Samotný dům nebyl památkově chráněn, ale architekti se přesto rozhodli, že i když je budova památníkem dřívějšího způsobu zabudování v městské části Víziváros, část budovy uchovají. Přebudováním a přístavbou vznikl 3-podlažní činžák, ve kterém na přízemí a v podkroví vznikly velkometrážní byty a na středním podlaží dva menší byty. Činžák zasazený do prostředí uměleckých památek ukazuje, že při spojení starého s novým dobře funguje jako aplikace přírodní červená tašky RÓNA s rovným řezem, která má moderní formu.

2